Ir al contenido principal
To BITS or not to BITS.

A cuestión é se os sedutores aparellos electrónicos ofrecen unha mellora real no ensino e nas capacidades humanas ou se teñen inconvintes que fan que teñan que ser utilizados con cautela.

Nos últimos tempos presenciamos un enorme auxe das novas tecnoloxías da información. Nas escolas vaise producindo a dixitalización das aulas. Con todo, estes fascinantes desenvolvementos non están a ter en conta investigacións científicas que atopan que estas tecnoloxías teñen un impacto negativo na saúde e nas capacidades cognitivas.

“A ciencia avanza unha barbaridade”, dicíanse marabillados os visitantes da exposición universal de París en 1889. Achegábase á súa conclusión un século no que a humanidade sentaba as bases para un “progreso” inusitado. As leis fundamentais do electromagnetismo foran fixadas e dábase paso a unha era na que a forza dos animais e a da máquina de vapor ían ser substituídas pola electricidade e o motor de combustión interna.

Algúns dos avances vindeiros foron anunciados nas historias de Xulio Verne. Podería dicirse que a humanidade estaba en condicións de congratularse pola chegada dun futuro próximo que trouxese felicidade e benestar para todos. Con todo, esa felicidade non foi gozada por aqueles que sufriron as dúas guerras mundiais do século  XX, nin esa bonanza alcanzou aos centos de millóns de habitantes de países  subdesarrollados que continuaron padecendo o espolio dos seus recursos naturais a mans das grandes potencias occidentais.

O progreso sempre se presentou como beneficioso e as máis das veces instalouse mediante feitos consumados, sen poderse sopesar os inconvenientes aparellados ás súas grandes vantaxes. Nos albores do século  XX, a riqueza natural era un ben ilimitado e a humanidade podía seguir progresando sen considerar certos efectos  indeseados. Agora que se volveu vertixinoso e que os riscos que representa volvéronse evidentes, é necesario, máis que nunca, reflexionar sobre as implicacións dalgúns destes grandes avances que nos ofrece o progreso.


MÓBILES NO COLE

O verán pasado o goberno de Francia anunciou que, a partir deste curso, quedarían prohibidos os teléfonos móbiles nos colexios. A medida, segundo o executivo francés, servirá para favorecer o clima escolar e diminuír algúns problemas como o  ciberacoso. Detrás desta prohibición atópanse outros motivos relacionados coas implicacións pedagóxicas, psicolóxicas e de saúde en relación ao uso das novas tecnoloxías no ámbito educativo. De maneira recente foi aparecendo máis información científica sobre os efectos negativos dos dispositivos electrónicos que é necesario ter presente antes de continuar co tipo de dixitalización que se está realizando nas escolas e a tendencia para fornecer estes aparellos desde a primeira infancia.


En 2008, o xornalista Nicholas Carr publicaba un artigo en  The  Atlantic no que contaba como internet estaba a afectar á súa capacidade lectora. A facilidade para saltar de contidos e as mensaxes cada vez máis  telegráficos estaban a facer que ás persoas resultáselles máis difícil enfrontarse a textos longos. O excitante dunha experiencia dixital deseñada para manter aos internautas enganchados estaba a acabar coa capacidade de concentración e marcando unha pauta de inmediatez e contidos cada vez máis  esquemáticos. As observacións realizadas por Carr coinciden con investigacións posteriores que constatan que o tempo de pantalla fronte a dispositivos dixitais diminúe a capacidade lectora e afecta os circuítos cerebrais da  dopamina favorecendo comportamentos  adictivos.

En 2013 o psiquiatra alemán  Manfred  Spitzer publicaba o libro Demencia dixital, no que en base a información científica concluía que os dispositivos dixitais non só non axudaban á aprendizaxe, senón que supoñen un obstáculo e prexudican o desenvolvemento neurolóxico. Un manexo menos físico da información, especialmente en idades temperás, propiciaría un procesamento máis superficial e unha menor retención e comprensión dos contidos.


PERDA DE FUNCIÓNS COGNITIVAS

Converteuse nun feito anecdótico que persoas que antes gozaban de boa memoria e que eran capaces de lembrar unha longa lista de números de teléfono, na actualidade apenas lembran o seu propio. Son diversas as investigacións que foron comprobando a perda de funcións cognitivas asociadas ao uso de dispositivos electrónicos; ben sexa a diminución da memoria por  elalmacenamiento ou a accesibilidade dos contidos dixitais, ou a capacidade de navegación dos individuos polo uso do  GPS, que inclusive vén acompañada de unha diminución das áreas cerebrais asociadas ás devanditas funcións. Algúns estudos van máis aló, postulando que a sensación de extensión nas  computadorasproduciría unha especie de descarga da función racional, dándose o paradoxo de que canto máis listo crees que es, polo teu acceso á información, máis parvo vólvesche porque non estás a realizar o procesamento por ti mesmo.

Coa chegada da televisión aparecen novos inconvenientes de saúde asociados ao tempo fronte á pantalla. Diversos estudos comprobaron a influencia negativa en a duración e a calidade do soño e máis recentemente en as capacidades cognitivas das persoas expostas. Estes problemas fanse extensivos ao uso de monitores de computador e outro tipo de dispositivos iluminados como  tablets e teléfonos móbiles.

A industria foi mellorando certos aspectos das pantallas. Con todo, ben sexa pola influencia da luz nos ritmos  circadianos a través da  melatonina ou pola dos campos eléctricos e magnéticos dos dispositivos, os efectos negativos séguense atopando e non hai perspectivas de que novas tecnoloxías como as baseadas en  leds melloren estas contraindicacións. O tempo fronte a pantallas de nenos e mozos foi en aumento en contra das recomendacións dos expertos, #cuestión que nin a pais nin a educadores parece estar a preocupar.

TECNOLOXÍA E APRENDIZAXE

Aínda que é un campo de investigación recente van aparecendo estudos científicos que constatan que as novas tecnoloxías aplicadas ao ensino prexudican o rendemento académico. Este efecto negativo na aprendizaxe explícase fundamentalmente por a distracción que producen. O impacto negativo na educación ten lugar inclusive a idades maiores e algunhas investigacións atopan que as ferramentas dixitais, cando non son acompañadas dunha adecuada formación previa, non son utilizadas de maneira vantaxosa para a procura de información. Algúns estudos sinalan o vínculo entre as novas tecnoloxías da información e problemas de conduta en aumento como o déficit de atención e a hiperactividade infantil. Outras investigacións van informando acerca de a adicción aos dispositivos dixitais, un problema que afecta a un sector cada vez maior da poboación.

É importante resaltar que os dispositivos electrónicos cando funcionan de maneira inalámbrica —como  tablets con conexión wifi ou á rede de telefonía móbil— emiten campos electromagnéticos de radiofrecuencia. Este feito pasa inadvertido, pero significa que hai un impacto na saúde consecuencia desta exposición electromagnética. Existen investigacións que deixan claro que a radiación das telecomunicacións é detectada polos tecidos, que afecta de maneira especial ao sistema nervioso, e que pode producir alteracións na conduta e no rendemento cognitivo. Hai informes de organismos públicos, como o Comité Nacional Ruso para a Protección fronte á Radiación Non  Ionizante, que din que hai evidencia científica para establecer un vínculo entre a exposición electromagnética procedente de sistemas inalámbricos e determinados problemas neurolóxicos. Existen, así mesmo, declaracións científicas internacionais de expertos en  bioelectromagnetismo que instan á utilización nas escolas de tecnoloxías seguras nas que se descarte o wifi e outros dispositivos inalámbricos e utilícense conexións a internet por cable.

É fácil atopar na internet recursos pedagóxicos para aplicar as novas tecnoloxías no ensino. Diversos expertos cóntannos as vantaxes do teléfono móbil e os  tablets na aula. Xigantes tecnolóxicos como  Samsung e Microsoft ofrecen produtos e asinan acordos coas administracións para dixitalizar as escolas. Con todo, apenas existe información acerca das implicacións negativas destas tecnoloxías. Algunhas escolas elitistas están a optar por métodos máis tradicionais.

O feito é que as novas xeracións cada vez teñen peor nivel académico. Non se trata de ser  retrógrados, nostálxicos ou  antitecnoloxía. A cuestión é, simplemente, se estes sedutores aparellos electrónicos ofrecen unha mellora real no ensino e nas capacidades humanas, ou se pola contra teñen inconvenientes que fan que teñan que ser utilizados con cautela. Xullo Verne albiscou o seu mundo do mañá. Do que se trata é de se o noso futuro será unha sociedade máis feliz e igualitaria, ou se son as  distopías futuristas de  Ballard, Orwell ou  Huxley, as que nos están dicindo o que nos espera.

Comentarios

Entradas populares de este blog

SEICA ISTO, XA VEN DE VELLO.

Dende o principio dos tempos, a transmisión de coñecementos e valores a través das distintas xeracións, foi parte fundamental do desarrollo da sociedade ao longo da historia. Esta transmisión, que nun principio se realizaba no núcleo familiar, profesionalizase xa na antiguidade, pero soamente algúns sectores sociais, podían ter acceso a estes servizos. Por exemplo, na antiga Grecia a educación era encarada como momento libre, para poucas persoas de boa condición de vida que podían ter acceso ou que non dependían do seu traballo para sobrevivir. Moi interesantes estes videos: https://www.youtube.com/watch?v=Oq-FmvI4ijw https://www.youtube.com/watch?v=7oD7WkaABNE No período medieval, o proceso de ruralización da sociedade europea, determinou unha nova forma escolar, onde o ensino pasou a ser ligado ás igrexas. Tamén unha parte moi pequena da sociedade podía ter acceso ao ensino. Coa chegada do comercio, comeza a preocupación coa necesidade de saber. Os negocios e administrac

POR FIN REMATAMOS??? NON...PUNTO E SEGUIDO!

Que ben chegar ata aquí! Non soamente apredín, senon que tamén este curso me serviu para cambiar o concepto que tiña sobre algunha rede social, á que agora conseguín atoparlle unha utilidade diferente á que tiña preconcebida. Como educador, o aprendido aquí, vaime axudar a... Deseñar novos escenariosde aprendizaxe. Ter máis oportunidades de colaboración docente. Desarrollarme profesionalmente. Mellorar o meu entorno persoal de aprendizaxe. Conectar as aula co exterior. Poder guiar mellor ao alumnado no uso das TIC. Dar maior calidade e cobertura á miña identidade dixital. Sen dúbida, mellorar o o meu PLE, axudame a obter, analizar, seleccionar e compartir con máis criterio, a información que podo utilizar na miña labor docente. En definitiva, encantado coa experiencia. Grazas!! Máis sobre ambientes de aprendizaxe: http://ocw.um.es/cc.-sociales/tic-en-educacion-social/material-de-clase-1/bloque-3.-entornos-personales-de-aprendizaje

PANDEMIA ESCOLAR

Nestes tempos abruptos, non deixo de escoitar a "gurús" da educación compracerse da excelencia do teletraballo, e máis concretamente, no eido educativo. Non vou discutir que cos medios e a formación axeitada, a educación telemática, pode ser unha excelente ferramenta de traballo con moitísimas posibilidades, pero agora mesmo no rural galego, non estamos nese punto. E concretamente en educación infantil e primaria, onde a presenza nas clases da mestra ou mestre antóllase insubstituíble. Ollo, non digo mellor nin peor, digo insubstituíble. Un estudante de BAC ou universitario, é quen de poñerse diante dunha pantalla extraendo e asimilando contidos e conceptos, ao igual que o faría nunha clase presencial, pola propia dinámica das mesmas e a idade e intereses comúns dos interlocutores. O alumnado dos colexios precisa verse, sentirse, tocarse, emocionarse e soñar xuntos. A interacción é parte do seu desarrollo académico e personal, e a figura do mestre, a súa referencia